FANDOM

Clannad (яп. クラナド, Kuranado) — японська візуальна новела, розроблена і випущена компанією Key 28 квітня 2004 року для Windows. Незважаючи на те, що дві попередні роботи Key, Kanon і Air були випущені спочатку з рейтингом 18+, а вже пізніше зазнали цензури, Clannad з самого початку був з рейтингом для будь-якого віку. Пізніше гра була перенесена на PlayStation 2, PlayStation Portable, Xbox 360, PlayStation 3 і PlayStation Vita. Офіційна англійська версія була випущена Sekai Project в 2015 році в Steam. Сюжет обертається навколо життя звичайного учня старшої школи Томої Оказакі. У свій останній рік навчання, він знайомиться з різними людьми, які сильно змінюють його життя.

Сюжетна лінія не прямолінійна, завдяки чому вибори гравця впливають на розвиток сюжету, зазвичай від цих виборів залежить подальший розвиток відносин з однією з п'яти дівчат. Гра оцінювалася як найбільш продавана в Японії на момент релізу. Key, пізніше, випустили спін-офф до гри, Tomoyo After: It's a Wonderful Life, яка, втім, стала ероге грою. Вона продовжує сюжет розвитку відносин з однією з п'яти дівчат, Томойо.

Геймплей Редагувати

Clannad — драматична і романтична візуальна новела, в якій гравець бере на себе роль Томої Оказакі. Велика частина гри витрачається на читання монологів і думок головного героя, а також діалогів з іншими персонажами. Clannad не має прямолінійного сюжету, в залежності від рішень гравця сюжет буде розвиватися в певну сторону, яка призведе до однієї з безлічі кінцівок.

Всього існує шість сюжетних ліній, однак відразу гравець може випробувати тільки п'ять. Протягом всієї гри, гравець зустрічається з безліччю виборів, і поки вибір не буде зроблений, сюжет не буде розвиватися. Щоб випробувати всі сюжетні лінії, гравцеві буде потрібно заново починати гру, міняючи варіанти, які були обрані раніше.

Як і говорилося вище, коли гравець вперше починає гру, він, своїми виборами, може потрапити на п'ять різних сюжетних ліній, які в загальному називаються аркою «Шкільного життя». Коли гравець завершує сюжетну лінію, він отримує сферу світла. Щоб відкрити другу арку, іменовану «Продовження історії», необхідно отримати вісім сфер світла. Одна зі сфер втрачається протягом історії, але з'являється в кінці. Щоб побачити справжню кінцівку, необхідно набрати тринадцять сфер. Спочатку сфери повинні були стати предметами, які гравець зміг би використовувати під час гри, але, так як це ускладнило б геймплей і змушувало відволікатися від сюжету, систему змінили.

Сюжет Редагувати

Світ і тематика Редагувати

Перша половина історії, в основному, проходить в Приватній Старшій Школі Хікарізаки, вигаданій школі в Японії. За межами школи часто відвідуються такі місця як «Булочна Фурукави» і гуртожиток при школі, в якому живе Йохей. Іноді, на протязі всієї історії, нам показують Ілюзорний світ, світ в якому немає нічого живого, крім маленької дівчинки, яка, втім, пізніше створює собі живу ляльку з непотребу. Друга половина історії проходить все в тому ж місті, і, хоча назва міста ніколи не називалася безпосередньо, можна зробити висновок, що назва міста — Хікарізака; це можна зробити, якщо подивитися на назву компаній і установ в місті.

Протягом всієї історії зачіпаються одні й ті ж теми, основною з яких є «сім'я». Це також передбачає назва, так як головний сценарист Дзюн Маеда думав, що Clannad означає «сім'я» або «клан» в ірландській мові.

З шести головних героїв, у Томої, Наґіси і Котомі немає ні братів, ні сестер, а основний акцент робиться на їх батьках і взаєминах з ними. В історії Наґіси часто фігурує Велика родина Данґо, яка зображує велику і дружну сім'ю. Характери Наґіси і Томої були написані так, щоб показати їх «просування» до дорослого життя. В історії Фуко і Кьо важливу роль відіграють їх сестри, а в історії Томойо відчувається вплив всієї її сім'ї.

Історія Редагувати

Історія обертається навколо учня третього класу старшої школи, Томої Оказакі, який повністю розчарувався в житті. Його мати, Ацуко, померла, коли Томоя був маленьким, залишивши Наоюкі, його батька, виховувати сина самотужки. Через деякий час, через складнощі і відчай, Наоюкі пристрастився до алкоголю і азартних ігор, що призводило до частих суперечок між ним і Томоєю. Під час однієї з таких сварок, Наоюкі пошкодив плече Томої, через що той більше не міг грати в баскетбол, який приносив Томої хоч якусь радість. Незабаром після цього інциденту, Наоюкі став ставитися до свого сина більш спокійно, але його ставлення до сина виглядало більше як відношення до чужої людини. Це завдає ще більше болю Томої, ніж минулі стосунки, через що він пізно повертається додому, сподіваючись не зустріти батька. Так починається його життя «хулігана». Його друг, Йохей Сунохара, теж став таким, після конфлікту з футбольною командою, в якій він перебував. Зазвичай вони разом сидять в кімнаті гуртожитку, в якому живе Йохей, нічого не роблячи.

Гра починається в понеділок, 14 квітня 2003 року, на початку навчального року, коли він зустрічає тиху дівчину, яка, хоч і старше нашого героя на один рік, залишилася на другий рік, через те, що в минулому році вона занадто багато хворіла. Вона хоче приєднатися до драмгуртку, але, пізніше, вона дізнається про те, що гурток був розпущений, після того як його останні учасники випустилися зі школи. Так як у Томої є багато зайвого часу, він вирішує допомогти Наґісі відновити драмгурток. Протягом цього часу, він зустрічає ще кілька дівчат, з якими проводить свій час і допомагає вирішувати їх власні проблеми.

Продовження історії Редагувати

Друга частина починається відразу після подій першої, а дії в ній відбуваються протягом семи років. Томоя і Наґіса починають жити разом і, через деякий час, одружуються. Томоя переживає ряд труднощів, які стосуються його сім'ї, особливо хвороба Наґіси. Через деякий час вона вагітніє, але пологи проходять не дуже гладко. Відразу після народження Ушіо, дочки Томої і Наґіси, вона вмирає, що заганяє Томою в найсильнішу депресію, через що він втратив бажання що-небудь робити, не кажучи вже про догляд за дитиною. Як результат, про дитину дбали батьки Наґіси, Акіо і Санае Фурукава. П'ять років по тому, Томоя знаходить в собі сили змиритися з трагедією, завдяки чому зміг подружитися з донькою. Вони разом їдуть в подорож, де Томоя зустрічає свою бабусю по батьковій лінії, Шіно Оказакі. Вона каже йому про всі ті труднощі, які пережив Наоюкі після смерті своєї дружини. У цій ситуації Томоя дуже схожий на свого батька. В результаті, Томоя вирішує виростити і виховати Ушіо, а також визнає, що був неправильної думки про свого батька. Незабаром, Ушіо занедужує тією ж загадковою хворобою, що і Наґіса. Акіо, Санае і Томоя намагаються не допустити трагічного результату, Томоя навіть припиняє працювати, щоб бути завжди поруч з Ушіо, але всі їхні зусилля виявляються марними. Незабаром, взимку, Ушіо вмирає на руках Томої.

Далі сюжет повністю зв'язується з Ілюзорним Світом, світом, в якому немає нічого живого, крім маленької дівчинки і ляльки, зробленої з непотребу. У цьому світі всюди літають сфери світла. Томоя бачить цей світ в своїх снах, так як і він є в цьому світі, у вигляді ляльки з непотребу. Він і дівчинка намагаються створити ще одну ляльку, але у них нічого не виходить, так як немає душі, здатної прийти в це тіло. Згадуючи світ, звідки він прийшов, Томоя переконує дівчинку побудувати літаючий корабель, щоб вони обидва змогли відлетіти і продовжити жити щасливим життям. Але у них з'являється проблема — насувається зима, через неї їм доведеться поквапитися. У підсумку, вони не встигають добудувати апарат, і, через морози, дівчина настільки сильно замерзає, що не може нікуди йти. Дівчинка каже Томої, що ще є шанс всі виправити — треба просто зібрати потрібну кількість сфер, таких же, як і в Ілюзорному Світі. Якщо всі сфери з двох частин оповідання були зібрані, відкриється справжня кінцівка, в якій Наґіса виживає, як і Ушіо. Завдяки цьому, сім'я Томої починає жити щасливим, спокійним життям.

Розробка Редагувати

Виконавчим продюсером для Clannad був Такахіро Баба з VisualArt, видавничої компанії, яка володіє Key. Дзюн Маеда, який був одним з трьох сценаристів разом з Каєм і Юїті Судзумото, написав велику частину сценарію. Тоя Окано також допомагав у створенні сценарію. Ітару Хіноуе очолював художнє відділення, а також працював над дизайном персонажів. Miracle Mikipon, Mochisuke, Na-Ga, і Shinory доповнили комп'ютерну графіку. Торіно займався заднім фоном. Ігровий саундтрек створювався Дзюном Маедою, Шінджі Оріто і Маґоме Тогосі.

Дзюн Маеда, після випуску другої візуальної новели Key — Air, захотів створити більш привітну до гравців гру. Планування Clannad почалося майже відразу ж після завершення роботи над Air. З самого початку, Дзюн Маеда не хотів писати історію схожу на Air і в той же час хотів зосередитися на зв'язку між «людьми і містом», а також «людяності». Маеда помітив, що при написанні сценарію Clannad перевищив власні письменницькі здібності, а сам процес назвав «межею, яку не вдасться перетнути знову». Хоча Маеда і припускав, що готовий, проте історія почала розвиватися до такого рівня, якого Маеда не очікував; Судзумото зазначив, що сценарій збільшився приблизно в два рази від початкового варіанта.

Було безліч побоювань, що Clannad буде схожий на Air. Під час написання історії Наґіси, виникло безліч суперечок щодо тривалості її історії, через що головній героїні почали приділяти занадто багато уваги. Деякі були стурбовані тим, що наявність одного визначного персонажа було б занадто схоже з Air. Такахіро Баба, президент компанії VisualArt, навіть пропонував звести до мінімуму різницю між історіями, однак, в кінцевому рахунку, від цієї ідеї відмовилися. Сам Дзюн Маеда задоволений кінцевим результатом. Маеда був стурбований тим, що «Продовження історії» може затьмарити решту гри. Щоб запобігти цьому, він вирішив зробити першу частину історії, «Шкільну життя», довгою і несамовитою. Clannad — друга найдовша робота Key, про що повідомив Юно Тонокава, заявивши, що Clannad містить на 4,000 слів менше, ніж гра Key 2008 року Little Busters! Ecstasy.

Історія релізів Редагувати

Key анонсувала в 2001 року, що Clannad вийде в 2002, але, в кінцевому підсумку, він вийшов 28 квітня 2004 року в вигляді обмеженої версії для персональних комп'ютерів з ОС Windows. Обмежене видання з'явилося разом з альбомом музичних реміксів Mabinogi, що містить ремікси музичних треків з візуальної новели. Стандартне видання було випущено 6 серпня 2004 року. Гра, яка спочатку не мала озвучення, отримала її 29 лютого 2008 разом з виходом Clannad Full Voice, в якій були озвучені всі герої (крім Томої). Clannad Full Voice містив один новий CG, а також отримав сумісність з Windows Vista. Clannad Full Voice був перевиданий під назвою Clannad 31 липня 2009 року в складі Key 10th Memorial Box. Оновлена версія сумісна з Windows 7 під назвою Clannad Memorial Edition випущена 28 травня 2010 року.

Clannad був випущений в Steam англійською мовою компанією Sekai Project 23 листопада 2015 року. У листопаді 2014 Sekai Project скористалися краудфандінговим сайтом Kickstarter для збору коштів на переклад Clannad на англійську мову. Менш ніж за 24 години проект зібрав необхідну суму, рівну $140,000 США. Коли відмітка досягла $320,000 США компанія заявила, що також буде займатися перекладом і випуском примикаючих історій Hikari Mimamoru Sakamichi de для ОС Windows. Зрештою кампанія досягла позначки в $ 541,161 США, що перевищило всі цілі. Hikari Mimamoru Sakamichi de випущений в Steam 2 червня 2016 року.

Відгуки Редагувати

Гра отримала позитивні відгуки як від критиків, так і від гравців. Metascore від Metacritic для Clannad дорівнює 83/100. Multiplayer.it дав оцінку в 9.2/10. Гра стала другою найпопулярнішою грою в Японії в 2004 році, поступаючись лише Fate/Stay Night.

Посилання Редагувати